Câți bani cheltuie românii pe mâncare și cum a crescut consumul în ultimii 10 ani

de: Teodora Tudosie
09 04. 2020
Jacques Bopp / Unsplash

În România se cheltuie mult pe mâncare și asta o arată și cifrele de afaceri realizate de retailerii din țară în ultimii zece ani.

În ultimii zece ani, românii au cheltuit din ce în ce mai mulți bani pe mâncare. Vorbim de creșteri foarte mari din 2009 și până acum, după cum arată cele mai recente analize realizate de KeysFin.

Din 2009 și până în 2018, de exemplu, creșterea a fost de 67%. Astfel, dacă în urmă cu doi ani cifra de afaceri a retail-ului alimentar din România a fost de 107 miliarde de lei, aceasta a fost cu 67% mai mare decât cea înregistrată în 2009 și, de asemenea, cu 9,6% mai mare decât în 2017. Potrivit estimărilor KeysFin, se estimează depășirea pragului de 112 miliarde de lei în 2019.

Cât de multă mâncare vor cumpăra românii în 2020

E clar că pandemia cu care ne confruntăm a avut o serie de efecte asupra multor aspecte din viața noastră. Pentru a nu contribui la răspândirea virusului, stăm acasă și nu ieșim decât la cumpărături. Asta înseamnă că mâncarea a devenit, într-un fel sau altul, una dintre principalele „ocupații”.

Potrivit estimărilor, în 2020 vom cheltui chiar și mai mult pe mâncare. Specialiștii KeysFin estimează că, în 2020, ritmul de creștere să se dubleze cel puțin, la aproape 125 de miliarde de lei. Acest lucru s-ar datora și panicii create, în urma căreia oamenii au cumpărat alimente mai mult ca niciodată, de teama că se vor termina.

„Dublarea ritmului de creștere va duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie. Cu toate acestea, retail-ul alimentar este o piață dictată de jucătorii mari, iar magazinele mici rezistă în general doar când acoperă cererea în puncte în care cei mari nu ajung. În perioada următoare, micii întreprinzători vor avea mai multe șanse de reușită dacă vor primi susținere din partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând să cumpere mai multe produse românești și din mai multe formate de magazine, atât hypermaket-uri sau alte formate ale retail-ului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Creșterea afacerilor din retail-ul alimentar a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. În 2018, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 8% în comparație cu anul precedent și a fost cu 224% mai mare decât în 2009, însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Primii cinci jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, în 2018.